
Lektor
Når medarbejderne arbejder forskellige steder eller forskudt af hinanden, kan det gå ud over deres relation, sammenhold og samarbejde. Lektor Maisa Larsen dé Martino fra forskningsprojektet "Ledelse af hybride arbejdspladser" fortæller her, hvad du kan gøre for at styrke relationerne.
Medarbejdernes indbyrdes relationer betyder meget for trivslen og samarbejdet i afdelingen. Men på arbejdspladser, hvor medarbejderne både arbejder hjemmefra og på kontoret, kan det være svært at fastholde relationerne.
- Den dialog og smalltalk, som før i tiden foregik helt naturligt på kontoret, forsvinder i nogen grad, fordi medarbejdere sjældnere møder hinanden fysisk. Det skal du være opmærksom på som leder, siger lektor Maisa Larsen dé Martino fra forskningsprojektet "Ledelse af hybride arbejdspladser" på Cphbusiness.
Her giver hun en række råd til, hvordan du kan understøtte, at medarbejderne ikke mister relationerne til hinanden.
Det kan være enormt svært er være nyansat på en hybridorganiseret arbejdsplads. De gode relationer til kollegaerne kan godt vedligeholdes digitalt, men de opstår der sjældent. Sørg derfor for, at nye medarbejdere ofte er på kontoret i onboarding-perioden og får mulighed for at møde alle deres nye kolleger fysisk og ikke kun på skærmen. Tænk gerne i mentor ordninger eller buddies.
Den hybride arbejdsform kan også have betydning for relationen mellem leder og medarbejder – blandt andet fordi mange ledere glemmer at kontakte dem, som arbejder hjemme. I denne video får du gode råd om, hvordan du undgår at falde i den fælde:
Sådan undgår du at glemme medarbejderne, der arbejder hjemmefra
Den hybride arbejdsform giver både muligheder og udfordringer i danske virksomheder.
I forskningsprojektet "Ledelse af hybride arbejdspladser" undersøgte Cphbusiness, hvordan man bedst leder i den nye kontekst, hvor medarbejdere og ledere veksler mellem hjemmekontoret og skrivebordet på arbejdspladsen.
Formålet med projektet var at udvikle guidelines og metoder, der gør det nemmere for ledere at etablere, udvikle og lede en hybrid arbejdsplads i samarbejde med medarbejderne.
Projektet løb fra 1. januar 2022 - 1. februar 2023.
Holdet bag forskningsprojektet og artiklens kilder er lektor Maisa Larsen dé Martino, lektor Helene Spliid og adjunkt Martin Juhl Mikkelsen fra Cphbusiness.