Whistleblowerordning
Cphbusiness’ mål med en whistleblowerordning er at opdage og tage hånd om eventuelle forhold, som Cphbusiness ikke får kendskab til via andre eksisterende kanaler.
Whistleblowerordningen er et supplement til den direkte og daglige kommunikation på arbejdspladsen, som også omfatter kommunikation om eventuelle fejl og utilfredsstillende forhold og til de formelle klagemuligheder, studerende og medarbejdere har.
Vi ønsker med ordningen:
- at sikre åbenhed og gennemsigtighed i forhold til ulovligheder og alvorlige uregelmæssigheder på Cphbusiness.
- at beskytte studerende, ansatte og andre, som indgiver oplysninger til ordningen, og som der modtages underretninger om.
- at sikre at de indgivne oplysninger bliver anvendt konstruktivt til forbedring, forebyggelse og afværgelse af fejl og ulovligheder på Cphbusiness.
FAQ
Lovbestemte offentliggjorte data fra whistleblowerordningen
Det følger af "Lov om beskyttelse af whistleblowere", at en arbejdsplads, der er omfattet af en whistleblowerordning, hvert år skal offentliggøre en række informationer om ordningen.
I Justitsministeriets vejledning om whistleblowerordninger på offentlige arbejdspladser er det beskrevet, at det skal offentliggøres:
- Hvor mange indberetninger der er realitetsbehandlet
- Hvor mange indberetninger der er afvist eller afsluttet
- Hvor mange indberetninger der har givet anledning til politianmeldelse
I forbindelse med offentliggørelsen skal der være en beskrivelse af de overordnede temaer for de indberetninger, der er modtaget og fulgt op på i perioden.