Gå direkte til indhold
Studerende
  • Guide

Giv dine medarbejdere lyst til at møde ind på kontoret

Hvordan får du dine medarbejdere til at komme ind på kontoret, når opgaverne bliver klaret lige så godt hjemmefra? Her får du inspiration og gode råd til, hvordan du som leder på en hybrid arbejdsplads kan gøre det mere attraktivt at møde ind.

Corona har ændret måden, vi arbejder på. Hjemmearbejde er blevet mere normalt, og mange behøver ikke at møde fysisk ind på arbejdspladsen for at klare sine opgaver.

Den nye arbejdsform fungerer på mange måder rigtigt godt. Men det kan også skabe værdi for medarbejderne og arbejdspladsen, når vi møder ind på kontoret. Det styrker nemlig både sammenholdet med kollegerne og relationen til arbejdspladsen.

Sådan gør du det attraktivt at møde ind

Her er en række gode råd til, hvordan du som leder på en hybrid arbejdsplads gør det mere attraktivt for dine medarbejdere at møde ind på kontoret:

  1. Planlæg nogle begivenheder

    Sørg for, at medarbejderne af og til får nogle spændende fælles oplevelser på kontoret. Det kan fx være ved at arrangere faglige oplæg fra eksterne eller interne oplægsholdere.

    Begivenhederne skaber fælles referencepunkter, og når medarbejderne mødes, taler de også om andre ting. Derfor kan begivenhederne både give faglig og social værdi.

  2. Indret arbejdspladsen attraktivt

    Når kontoret er indrettet, så det er rart at være på, er der bedre chance for, at flere medarbejdere tager turen derind.

    2.1. Den aktivitetsbaserede arbejdsplads (ABW)

    Man kan fx indrette kontoret som det, man kalder for den aktivitetsbaserede arbejdsplads. Her deles arbejdspladsen op i zoner, som passer til forskellige typer opgaver.

    I stillezonen kan medarbejderne sidde uforstyrret og fordybe sig.

    I den almindelige zone kan medarbejderne sidde og arbejde og fx åbne e-mails.

    Og collaboration zone er stedet, hvor medarbejderne kan gå hen, når de skal samarbejde og arbejde innovativt.

    Medarbejderne kan så skifte mellem zonerne i løbet af arbejdsdagen afhængigt af opgaverne.

  3. Sørg for gode teknologiske muligheder på kontoret

    Sørg for, at kontoret har gode faciliteter og lokaler, som fx passer til møder, hvor nogle sidder hjemmefra og andre er på kontoret.

    Tjekkede onlinemødefaciliteter kan give medarbejderne lyst til at tage møderne på kontoret frem for hjemme i køkkenet. Særligt, hvis det er møder med eksterne samarbejdspartnere.

  4. Fortæl de gode historier

    Sørg for, at de gode historier, om hvad medarbejderne får ud af at møde ind, bliver delt.

    Har en af dine medarbejdere fået noget særligt ud af at møde ind, så prøv at få personen til at dele vedkommendes oplevelse med kollegaerne. Når de gode historier kører rundt i afdelingen, kan det give kollegerne lyst til at møde ind oftere.

    Det er vigtigt, at det ikke kun er dig som leder, der fortæller, hvorfor det er fedt at møde ind. Fortællingen skal bæres af medarbejderne.

 


Om forskningsprojektet

Den hybride arbejdsform giver både muligheder og udfordringer i danske virksomheder.

I forskningsprojektet "Ledelse af hybride arbejdspladser" undersøger Cphbusiness, hvordan man bedst leder i den nye kontekst, hvor medarbejdere og ledere veksler mellem hjemmekontoret og skrivebordet på arbejdspladsen.

Formålet med projektet er at udvikle guidelines og metoder, der gør det nemmere for ledere at etablere, udvikle og lede en hybrid arbejdsplads i samarbejde med medarbejderne.

Projektet løber fra 1. januar 2022 - 1. februar 2023.

Læs mere om projektet "Ledelse af hybride arbejdspladser"


Kontakt eksperten

Mere viden og inspiration