Gå direkte til indhold
Studerende på efteruddannelse og kurser
  • Ledelse

Ledelse af hybride arbejdspladser

Hvordan etablerer, udvikler og leder man en hybrid arbejdsplads?​

Den hybride arbejdsform giver både muligheder og udfordringer i danske virksomheder.

I forskningsprojektet "Ledelse af hybride arbejdspladser" undersøgte Cphbusiness, hvordan man bedst leder i den nye kontekst, hvor medarbejdere og ledere veksler mellem hjemmekontoret og skrivebordet på arbejdspladsen.

Projektet har udviklet guidelines og metoder, der gør det nemmere for ledere at etablere, udvikle og lede en hybrid arbejdsplads i samarbejde med medarbejderne.

Samarbejdspartnere fra tre forskellige brancher

Projektet blev udført i tæt samarbejde med erhvervslivet og er blandt andet baseret på undersøgelser af disse tre virksomheder fra følgende brancher:

  • Finansbranchen: Nordania Leasing
  • Forsyningsbranchen: Dansk Kabel TV
  • Medicinalbranchen: Novo Nordisk

Holdet bag projektet har interviewet både ledere og medarbejdere i virksomhederne og på den måde fået perspektiver fra alle personalelag.

Desuden har de undersøgt virksomheder, der fx har arbejdet med indretningen af hybride kontormiljøer. I den research fandt de eksempler på virksomheder, der har fokuseret på at gøre det ekstra lækkert, når medarbejderne møder ind på jobbet, fordi der også skal være en æstetisk grund til at møde op.

Hos andre virksomheder har hørte de, at det er til forhandling, om man skal møde op på arbejdspladsen. En forhandling, der havde været helt utænkelig for bare et par år siden.

Stop forstyrrelserne på kontoret: Prøv online minikursus

Forskningsprojektet viste, at mange har svært ved at få arbejdsro på kontoret, når medarbejderne både kan møde ind og arbejde hjemmefra. Dem på kontoret bliver nemlig oftere forstyrret af kunder, samarbejdspartnere eller kolleger, som har brug for hjælp eller vil snakke.

I dette online minikursus får du viden og værktøjer, som kan hjælpe dig med at undgå forstyrrelserne.

Guidelines og metoder skal hjælpe lederne

Projektet er blandt andet mundet ud i en række artikler og videoer med guidelines og metoder, der gør det nemmere for ledere etablere, udvikle og lede en hybrid arbejdsplads i samarbejde med medarbejderne.

Artikler

Skal opgaven klares hjemme eller på kontoret? Tag dialogen (lederweb.dk) Skal opgaven klares hjemme eller på kontoret? Sådan undgår du at glemme medarbejderne, der arbejder hjemmefra Giv dine medarbejdere lyst til at møde ind på kontoret Leder på en hybrid arbejdsplads: Tre fælder, du skal undgå Styrk medarbejdernes relationer Free seating: Fordele og ulemper Skal mødet være online eller fysisk? To dage hjemme og tre på kontoret? Sådan kan I organisere arbejdsugen Onlinemøde: Fordele og ulemper Free seating eller ej? Her er ekspertens vurdering (finansforbundet.dk) Skærme, samarbejde og inklusion på hybride arbejdspladser på hybride arbejdspladser (kronik i Tidsskrift for arbejdsliv)

Kontakt projektlederen

Andre projekter

Overvej også