Gå direkte til indhold
Studiegruppe
  • Guide

To dage hjemme og tre på kontoret? Sådan kan I organisere arbejds­ugen

Der er flere muligheder, når I skal beslutte, hvornår medarbejderne arbejder hjemmefra og på kontoret. Her fortæller adjunkt Martin Juhl Mikkelsen fra forskningsprojektet "Ledelse af hybride arbejdspladser" om nogle af de typiske løsningsmodeller.

Den hybride arbejdsuge kan organiseres på mange måder. Men hvilken løsning passer bedst til jeres arbejdsplads?

- Mange steder arbejder medarbejderne hjemme to dage om ugen og møder ind tre dage. Men skal alle så have de samme hjemmedage, eller skal det være individuelt? Og er det overhovedet den rigtige fordeling for jer? I skal tage hensyn til flere faktorer, når I vælger en løsning – fx medarbejdernes opgaver, samarbejdsmuligheder, personlige forhold og mødestruktur, siger adjunkt Martin Juhl Mikkelsen fra forskningsprojektet "Ledelse af hybride arbejdspladser".

Her er nogle af de typiske løsninger:

Når I vælger en løsning…

er det vigtigt at se på helheden. Hvilke typer medarbejdere har I, og hvad er deres behov? Hvad har de af opgaver, og passer opgaverne til hjemmearbejde eller fremmøde? Er det vigtigt i forhold til opgaverne, at nogle medarbejdere er samlet?

Derudover skal I huske, at den løsning, I vælger, kan have betydning for medarbejdernes sammenhold og samarbejdsmuligheder – både internt i afdelingen og på tværs af organisationen.
Læs mere her: Styrk medarbejdernes relationer.

Kontorets størrelse kan også spille en rolle. Er der overhovedet plads til, at alle medarbejderne er på kontoret samtidig? Eller kunne I med fordel lave en løsning, som betyder, at I kan reducere kontorpladser og indføre free seating?
Læs mere her: Free seating: Fordele og ulemper.

Husk, at hjemmearbejde er vigtigt for mange

Efterhånden som den hybride arbejdsform er blevet mere normal, opfatter mange muligheden for at arbejde hjemme som en rettighed. Og det kan have store konsekvenser for medarbejdernes arbejdsglæde, hvis du reducerer fleksibiliteten eller mulighederne for hjemmearbejde.

Det kan derfor være en svær balance at finde en løsning, som både tilgodeser virksomheden og medarbejdernes præferencer.

Som leder skal du tage dialogen og lytte til medarbejderen. Og her er det vigtigt, at du er skarp i dine argumenter for, hvorfor du gerne vil bede medarbejderen om enten at møde ind eller arbejde hjemme.

Kan alle ikke være med?

Hvis medarbejderne i afdelingen har meget forskelligartede opgaver, kan det betyde, at alle ikke har mulighed for at deltage i hjemmearbejdsordningen. Måske kræver nogle medarbejderes opgaver, at de altid er på kontoret eller altid arbejder på et fastlagt tidspunkt.

Det kan skabe utilfredshed hos medarbejderen, som ikke har den samme fleksibilitet som kollegaerne – og den risiko skal du være opmærksom på som leder. Måske kan medarbejderen få andre fordele eller blive tildelt nogle opgaver, som gør det muligt alligevel at arbejde hjemme en gang i mellem.

En pedel kan fx ikke stille borde op eller tømme skraldespande hjemmefra, men måske kan personen arbejde hjemmefra hver 14. dag for at ordne nøglebrikker eller besvare mails? Prøv at tænke i løsninger, som tilgodeser dem, der ikke har oplagte hjemmedage.

Hjælp medarbejdere med at undgå forstyrrelser på kontoret

De medarbejdere, der altid er på kontoret, kan opleve, at de bliver forstyrret meget mere end dem, der arbejder hjemme. Det kan skabe frustration og gøre det svært at nå sine opgaver. I Cphbusiness’ online minikursus kan I lære, hvordan I undgår forstyrrelserne.
Find det her: Undgå at blive forstyrret på kontoret.​

 


Om forskningsprojektet

Den hybride arbejdsform giver både muligheder og udfordringer i danske virksomheder.

I forskningsprojektet "Ledelse af hybride arbejdspladser" undersøgte Cphbusiness, hvordan man bedst leder i den nye kontekst, hvor medarbejdere og ledere veksler mellem hjemmekontoret og skrivebordet på arbejdspladsen.

Formålet med projektet var at udvikle guidelines og metoder, der gør det nemmere for ledere at etablere, udvikle og lede en hybrid arbejdsplads i samarbejde med medarbejderne.

Projektet løb fra 1. januar 2022 - 1. februar 2023.

Holdet bag forskningsprojektet og artiklens kilder er lektor Maisa Larsen dé Martino, lektor Helene Spliid og adjunkt Martin Juhl Mikkelsen fra Cphbusiness.

Læs mere om projektet "Ledelse af hybride arbejdspladser"


Mere viden og inspiration