Nøgletal og evalueringer
Vi offentliggør her centrale nøgletal og resultater af evalueringer af vores uddannelsers kvalitet.
Undersøgelser og evalueringer
Cphbusiness indhenter løbende viden om uddannelsernes kvalitet via en række forskellige undersøgelser og evalueringer. Du kan læse mere om de enkelte undersøgelser herunder.
Ved hver semesterstart gennemføres en intro-survey, der undersøger de studerendes oplevelse af optag og studiestart, herunder ansøgnings- og optagelsesforløb, service- og informationsniveau, introduktion til de digitale rammer for uddannelsen samt overvejelser om studieforløb.
Se de nyeste resultater for intro-surveyen her: Intro-survey vinteroptaget 2022
Læringsbarometeret
Læringsbarometeret er en spørgeskemaundersøgelse, der gennemføres af Uddannelses- og Forskningsministeriet. Undersøgelsen gennemføres i efteråret 2018, 2020 og 2021 og hvert andet efterår herefter. Gennem Læringsbarometeret undersøges læringsmiljøet og de studerendes tilgang til egen læring.
Læs mere om Læringsbarometeret på ufm.dk
Her kan du se Cphbusiness’ resultater fra Læringsbarometeret for alle fuldtidsuddannelser: Læringsbarometeret.
I de mellemliggende år bliver der gennemført en mindre intern undersøgelse på Cphbusiness’ fuldtidsuddannelser.
Uddannelseszoom
Uddannelseszoom er et site, hvor man kan sammenligne uddannelser på baggrund af studerende og dimittenders vurderinger af blandt andet trivsel, studiemiljø og uddannelsens anvendelighed i job. I forbindelse med Uddannelses- og Forskningsministeriets dataindsamling til Læringsbarometeret indsamles der også data til Uddannelseszoom.
Én gang om året gennemføres en tilfredshedsundersøgelse, som alle studerende på efter- og videreuddannelserne inviteres til at deltage i. Gennem undersøgelsen afdækkes blandt andet de studerendes studieglæde, udbytte og loyalitet samt vurdering af en række aspekter ved uddannelsen (undervisning, organisering af uddannelsen, socialt miljø, fysisk miljø m.m.).
Her kan du læse de samlede rapporter for videreuddannelsesområdet:
Undervisningsevaluering
Evaluering af undervisningen finder sted på både fuldtidsuddannelserne og efter- og videreuddannelserne. I undervisningsevalueringen spørges bl.a. ind til det faglige indhold, niveau og udbytte, den pædagogiske kvalitet, den praktiske tilrettelæggelse af uddannelseselementer samt den studerendes ansvarstagen for egen læring.
Praktikevaluering
Efter hvert afsluttet praktikforløb gennemføres en kvantitativ evaluering af praktikken med praktikanter og praktikvirksomheder. I denne forbindelse evaluerer de studerende rammerne for deres praktikforløb, mens praktikvirksomheden evaluerer praktikforløbet og praktikantens faglige, professionelle og personlige kompetencer.
Her kan du læse de seneste praktikevalueringer med studerende:
Cphbusiness indhenter løbende viden om dimittendernes beskæftigelsessituation gennem årligt tilbagevendende beskæftigelsesundersøgelser som supplement til de officielle registerbaserede udtræk af ledigheds- og beskæftigelsestal fra Danmarks Statistik.
Gennem undersøgelsen afdækkes bl.a. dimittendernes vej fra uddannelse til job samt, om uddannelserne er relevante ift. arbejdsmarkedets behov. Resultaterne anvendes til at sikre uddannelsernes relevans og til at styrke vejledningen af nuværende og kommende studerende.
Beskæftigelsesundersøgelsen gennemføres på alle fuldtidsuddannelser og 9-18 måneder efter dimission.
Uddannelserne evalueres i deres helhed efter en fast kadence på seks år med inddragelse af eksterne eksperter. Uddannelsesevalueringen er en metode til at vurdere en uddannelses arbejde med kvalitet, relevans og kvalitetssikring. Denne vurdering foretages af et eksternt ekspertpanel, der, på baggrund af en uddannelses dokumenterede kvalitetssikringsarbejde samt en evalueringsdag, vurderer uddannelsen ud fra en række forudbestemte kriterier. Hensigten med evalueringen er, at der med jævne mellemrum kastes et kritisk eksternt blik på uddannelsen, som kan give input og modspil til interne opfattelser. Formålet med evalueringen er samtidig at skabe dialog mellem uddannelsen og det eksterne panel og derigennem at finde udviklingspotentialer i uddannelsen.
Ledelsen udarbejder en uddannelsesrapport og en udviklingsplan for hvert uddannelsesudbud. Uddannelsesrapporten giver en status på udbuddets kvalitet og relevans og akkompagneres af en udviklingsplan for det kommende studieår. I rapporten gøres status på baggrund af udvalgte nøgletal, som direktionen på Cphbusiness har defineret faste grænseværdier for, og øvrig viden om uddannelsernes kvalitet og relevans, herunder resultater fra relevante undersøgelser og evalueringer gennemført i årets løb.
Med udgangspunkt i den samlede viden ledelsen har om udbuddets kvalitet, prioriteres det i udviklingsplanen, hvordan der er behov for at videreudvikle kvaliteten på udbuddet. De endelige uddannelsesrapporter og udviklingsplaner kvalificeres og godkendes af uddannelsesdirektøren.
Medio oktober og primo marts det efterfølgende studieår udarbejder områdeledelsen en status over sidste års udviklingsplan.
Cphbusiness udarbejder hvert år i juni måned en Kvalitetsrapport med direktionens handleplan. Kvalitetsrapporten samler op på viden om uddannelsernes kvalitet, dels fra aggregerede nøgletal set i relation til Cphbusiness’ grænseværdier, dels fra viden, som processerne med at udarbejde og kvalificere områdeledelsernes uddannelsesrapporter har givet. I direktionens handleplan prioriteres en række tværgående indsatser på tværs af organisationen, som direktionen vurderer er relevante for at udvikle og sikre kvaliteten af uddannelserne.
Nøgletal
Cphbusiness er som offentlig uddannelsesinstitution omfattet af lov om gennemsigtighed og åbenhed og offentliggør i overensstemmelse hermed en række informationer.
Herunder kan du finde oplysninger om nogle af de centrale nøgletal og opgørelser, som Cphbusiness benytter sig af.
Læs mere om Cphbusiness’ aktuelle uddannelsesudbud, herunder læringsmål og studieordninger:
Søger du information om Cphbusiness’ pædagogiske udgangspunkt, kan du læse mere her.
Læringsmiljøet på Cphbusiness
På Cphbusiness ser vi det som vores vigtigste opgave at bidrage til, at du kan udvikle dig, så du kan være med til at skabe fremtidens erhvervsliv.
Cphbusiness’ studieaktiviteter sigter derfor på at udvikle dine faglige og personlige kompetencer, så du kan navigere i en organisation og skabe værdi på en arbejdsplads eller starte og drive egen virksomhed.
Holdundervisning, gruppearbejde, projekter og cases
Vi tror på, at du lærer bedst ved at arbejde med konkrete problemstillinger og prøve tingene af i praksis. Derfor er vores studieaktiviteter bygget op om aktiviteter, hvor du selv spiller en aktiv rolle. Du får medansvar for og indflydelse på din egen læring. Feedback indgår derfor som et vigtigt element i studieaktiviteterne.
Studieaktiviteterne vil ud over holdundervisning omfatte projektarbejde, casearbejde og opgaveløsning, hvor du gennem samarbejde og dialog løser konkrete opgaver sammen med dine medstuderende og med dine undervisere som vejledere og facilitatorer. Du vil også blive udfordret med digitale studieaktiviteter. En stor del af studiearbejdet foregår som gruppearbejde, og du skal derfor være indstillet på at samarbejde med de forpligtelser, der ligger i dette.
Fuldtidsstudie og studiejob
På Cphbusiness er alle uddannelser tilrettelagt som fuldtidsstudium. Vi forsøger dog at skabe rammer, hvor du både kan studere på fuld tid og passe et fritidsarbejde, så du samtidig med dit studie kan styrke dine erhvervskompetencer. Derfor har du typisk to halve eller en hel skemafri dag per uge, som du kan bruge på dit studiejob, sammen med din studiegruppe eller på din egen forberedelse. Du skal dog forvente, at dit fritidsarbejde primært skal placeres aften og weekend. Arbejder du i løbet af ugens hverdage, vil det være nødvendigt at bruge weekender på at forberede sig.
Det forventer vi af dig som studerende
Aktiv deltagelse i studieaktiviteterne på Cphbusiness er i høj grad med til at klæde dig på til dit fremtidige job. Derfor forventer vi, at du:
- deltager aktivt i studieaktiviteter med undervisere, i studiegruppe og individuelt
- deltager i en blanding af studieaktiviteter (for eksempel projektarbejde, workshops, digitale læringsaktiviteter og holdundervisning)
- gerne vil lære i grupper sammen med medstuderende med en mangfoldig baggrund
- arbejder fuld tid med dit studie – det vil sige cirka 40 timer ugentligt ud over et eventuelt studiejob
Når det foregående semesters eksamensperioder er afsluttet, opdateres en oversigt over de studerendes karakterer. Karaktererne viser gennemsnit for de forskellige kurser. Hvis der i enkelte kurser er færre end fem eksamensresultater, offentliggøres eksamenskarakter-gennemsnittet ikke for at sikre de studerendes anonymitet.
I følgende Excel-ark kan du finde en oversigt over karaktergennemsnittene for sommer- og vintereksamen for årene 2019-2021. Oversigten indeholder tal for både fuldtidsområdet og efter- og videreuddannelsesområdet.
Frafald
Uddannelses- og Forskningsministeriet opgør cirka årligt frafald. Se tal for frafald her.
Gennemsnitlig overskridelse af studietid og tilgang af studerende
Uddannelses- og Forskningsministeriet opgør cirka årligt overskridelse af studietid og tilgang for dimittender fra Cphbusiness. Tallene fremgår af deres hjemmeside.
Uddannelses- og Forskningsministeriet opgør også den aktuelle ledighed for dimittender per kvartal efter dimission. Gennemsnitstallet for ledigheden i 4.-7. kvartal er det tal, som ministeriet anvender, når uddannelsesudbud bliver påbudt at dimensionere deres optag af studerende. Det samme ledighedstal indgår som en del af Cphbusiness’ kvalitetsnøgletalskoncept. De nyeste ledighedstal fremgår her.
For at danne et mere nuanceret billede af hvad dimittenderne foretager sig, efter de har afsluttet deres uddannelse, opgøres også, hvilke former for beskæftigelse dimittenderne er i. Således indgår der for hver uddannelse tal for dimittender i beskæftigelse, i videreuddannelse, uden for arbejdsmarkedet eller i udlandet. Se tal for nyuddannedes beskæftigelse her.
Cphbusiness gennemfører årligt en undersøgelse af de studerendes tilfredshed i samarbejde med konsulenthuset Ennova. Resultaterne indgår i national benchmarking for erhvervsakademisektoren. Udover studentertilfredshed afdækker undersøgelsen også vigtige områder såsom fysisk, psykisk og æstetisk undervisningsmiljø.
Du kan læse de samlede rapporter for henholdsvis fuldtidsområdet og efter- og videreuddannelsesområdet ovenfor under overskriften "Undersøgelser og evalueringer".