Gå direkte til indhold
  • Guide

Positioneringskort - sådan undgår du de klassiske fejl!

Hvad er et positioneringskort? Og hvorfor skal du stoppe med at bruge pris og kvalitet? Se videoen og undgå de klassiske fejl.

Se videoen, hvor lektor i salg og markedsføring på Cphbusiness Just Kjærgård Pedersen forklarer, hvordan du undgår at lave et dårligt positioneringskort ved ikke at bruge pris og kvalitet som akser.

Hvad er et positioneringskort?

Kort fortalt så bruger man et positioneringskort til at sammenligne sit produkt eller sin ydelse med konkurrenternes. Kortet består af en x- og en y-akse, som du selv definerer.

Når du har defineret akserne, sætter du dit produkt ind på kortet, og efterfølgende sætter du dine konkurrenters produkter ind på samme kort. På den måde kan du se, hvordan dit produkt eller din ydelse er placeret i forhold til dine konkurrenters. Det kan være en fordel, når du skal forbedre dit produkt eller lave strategier for at få en bedre position i markedet.

Undgå at bruge pris og kvalitet!

Mange bruger pris og kvalitet som akser i deres positioneringskort. Men det skal du passe på med. Når man spørger folk, hvorfor de bruger pris og kvalitet som akser, så argumenteres der ofte med, at når prisen er høj, så må kvaliteten da også være høj. Men det er ikke nødvendigvis tilfældet!

Tror man, at kvalitet og pris altid hænger sammen, så ignorerer man det faktum, at vi mennesker har forskellige opfattelser af, hvad kvalitet er. Vælger man alligevel at bruge kvalitet som akse, så skal man sørge for at være helt skarp på, hvad ordet kvalitet dækker over i dit positioneringskort.

Et andet klassisk problem er, at man bruger pris som aske, men glemmer at definere, hvad prisen er for. Er prisen fx med eller uden fragt? Hvis du bruger pris i dit positioneringskort, så sørg for at definere, hvad prisen helt præcist dækker over.

Det gode råd er derfor, at du bruger noget andet end pris og kvalitet som akser i dit positioneringskort.

Mød eksperten

Mere viden og inspiration