Gå direkte til indhold

Kom videre

Få hjælp og vejledning

Skriv til os, hvis du har et spørgsmål, som du ikke kan finde svar på her.

Ideel Coffee
  • Nyhed

Ideel Coffee vinder online pitchkonkurrence med HK

Dette semesters pitchkonkurrence i Inkubatoren i Lyngby var online og krydret med pengepræmier fra HK.

Foto: Stifterne af Ideel Coffee.

Fra venstre mod højre er det Johan Fellmann, Lærke Voergaard og Bogdan Coste.

 

Normalt er det advisory boardet for iværksætterfællesskabet Inkubatoren på Cphbusiness, der dømmer pitchkonkurrencen, og normalt er der heller ikke præmiepenge på højkant – men meget er anderledes end det plejer under coronakrisen.

- Det er interessant for de studerende at deltage i pitchkonkurrencer, uanset om det er online eller ved fysisk fremmøde, for de får testet deres evner til klart og præcist at præsentere deres virksomhedsidé, siger Morten Dam Jespersen, der er projektleder i Inkubatoren på Cphbusiness.

Øvelse gør mester

Pitchkonkurrencen holdes normalt to gange om året som et fysisk arrangement. Coronakrisen har flyttet mange arrangementer over i det virtuelle miljø, og pitchkonkurrencen i Inkubatoren er blot et af dem.

Ideel Coffee har i løbet af foråret 2020 deltaget i – og vundet priser ved – flere mesterskaber i regi af Fonden for entreprenørskab. De mesterskaber har alle været afviklet online, og det har formentlig været en fordel, fortæller Bogdan Coste, der er medstifter af virksomheden og studerende på professionsbacheloruddannelsen i innovation og entrepreneurship på Cphbusiness.

- Jeg tror, at vores erfaringer på det regionale og nationale plan gav os en vis fordel. Under de konkurrencer havde vi muligheden for ikke bare at fintune vores pitch, men også komme ind i en rytme og blive bedre til at kontrollere vores følelser, siger han.

At pitche online er anderledes end ved et fysisk arrangement. Selv savner Bogdan Coste den spænding, der ligger i at skulle tale til en forsamling, men det ændrer ikke på, at man skal kunne levere en præstation under alle forhold, og at øvelse gør mester.

- Efter vores pitch kan jeg huske, at jeg tænkte, at det sandsynligvis var vores bedste præstation hidtil, og det skyldes øvelse og gentagelse, siger Bogdan Coste.

Vilkår for iværksættere

Fagforeningen HK sponserede præmiepengene til pitchkonkurrencen. Førstepladsen fik 5.000 kroner, og andenpladsen og tredjepladsen kæmpede om henholdsvis 3.000 og 2.000 kroner.

HK repræsenterer mange uddannelser på Cphbusiness og har overenskomst med mange af de virksomheder, dimittender fra Cphbusiness bliver ansat i. Men det er ikke kun derfor, at HK gerne ville vise flaget over for de studerende ved konkurrencen, fortæller Dorte Omdal, der er konsulent på IT-området på de korte og mellemlange videregående uddannelser.

- Vi ved, at arbejdet som iværksætter eller freelancer er meget ureguleret, og det marked vil vi gerne være med til at løfte, så man som selvstændig fx ikke bliver snydt af en kontrakt, men at man også har nogle rettigheder, siger hun.

Derfor har HK oprettet freelancer.dk og studerende i Inkubatoren er lige netop nogle af dem, der kan være i målgruppen for HK’s arbejde med at skaffe iværksættere og selvstændige bedre vilkår.

Præmiepenge sætter det på spidsen

Det betød også noget for selve konkurrencen, at HK var involveret, fortæller Bogdan Coste.

- Det gjorde konkurrencen mere alvorlig at have HK involveret. Vi følte, at vi var nødt til at levere en god præstation og repræsentere Cphbusiness på en god måde. Forhåbentlig gjorde vi også netop det, siger han.

Ideel Coffee arbejder i øjeblikket på at færdiggøre en prototype af deres produkt, og i den proces hjælper hver en krone, fortæller Bogdan Coste, der sætter pris på de 5.000 kroner.

Læs mere om Ideel Coffee her: Inkubatorvirksomheder vinder kategorier ved regionsmesterskab i entreprenørskab | cphbusiness.dk

Planen for, hvad de enkelte virksomheder ville bruge eventuelle præmiepenge på, var også en del af kriterierne ved pitchkonkurrencen, og så gav præmierne også et pift til konkurrencen, lyder det.

- Det sætter det lidt på spidsen, at der er noget at kæmpe for, siger Dorte Omdal.

Virksomhederne Nøddeskal og Konsus løb med henholdsvis anden- og tredjepladsen ved konkurrencen.

Citaterne fra Bogdan Coste er oversat fra engelsk.