- Nyhed
Deltidsuddannelse var ukendt land for Silvija
En videregående uddannelse på deltid er en fremragende idé, hvis man er glad for sit arbejde og samtidig vil uddanne sig. Det er ærgerligt, at flere ikke kender til muligheden, mener Silvija Jevtic, som i løbet af uddannelsen gik fra kundeservicemedarbejder til Social Media Manager.
Da 26-årige Silvija Jevtic den 15. januar 2024 trådte ud af eksamenslokalet på Cphbusiness, var det med en fuld videregående uddannelse på bachelorniveau i hånden.
Gennem de seneste fem år har hun taget en akademiuddannelse i salg og markedsføring og bygget ovenpå med en diplomuddannelse inden for samme område – men hun har ikke levet den typiske studietilværelse på SU.
Tværtimod har Silvija Jevtic i parløb med uddannelsen passet sit fuldtidsjob i OiSTER og 3 Danmark og arbejdet sig op fra kundeservicemedarbejder til Social Media Manager i teleselskabet 3 med ansvar for den digitale annoncering på teleselskabets sociale medier.
“Det er jo superfedt, at man kan bruge noget af det, man har lært, på at løse en opgave i sin egen virksomhed.
Et oplagt valg
- Jeg startede faktisk i kundeservice, da jeg var 19. Jeg troede bare, at det skulle være et sabbatår, siger Silvija Jevtic.
Hun vidste, at hun ville uddanne sig videre og arbejde med marketing, men hos 3 gik det op for hende, at det måske ikke skulle være på den gængse måde.
3 fokuserer nemlig på at uddanne medarbejderne gennem det interne program 3Academy, og den mulighed blev hun præsenteret for i løbet af sit første år i virksomheden.
- Det bliver pushet rigtig meget internt, og jeg er også lidt blevet ambassadør for det, fortæller Silvija Jevtic.
Da muligheden endnu var ny for hende, havde hun mange spørgsmål. Valget var dog nemt, da det stod klart for hende, at en uddannelse ved siden af jobbet er lige så god som en fuldtidsuddannelse. Her var både fuldtidsløn og muligheden for at tage udgangspunkt i en rigtig virksomhed gennem hele uddannelsen.
- Jeg synes bare, at det gav sig selv. Det var den bedre mulighed, siger Silvija Jevtic.
Udgangspunkt i reelle problemstillinger
Nu behøvede Silvija Jevtic ikke at vælge mellem en uddannelse eller et job i en virksomhed, hun var glad for. Nu kunne hun begge dele, og job og uddannelse supplerede endda hinanden.
Akademiuddannelsen var praktisk rettet og gav hende en grundlæggende viden inden for markedsføring med blandt andet marketingstrategier og -modeller. Diplomuddannelsen var på et højere niveau og gav en dybere forståelse for forretningsledelse, strategi og meget mere.
På begge uddannelser tog Silvija Jevtic udgangspunkt i reelle problemstillinger fra sit arbejde, når hun lavede opgaver, og samtidig brugte hun, hvad hun havde lært, i hverdagen.
- Alle ens eksamener handler om jobbet i den virksomhed, man arbejder for. Og det er jo superfedt, at man kan bruge noget af det, man har lært, på at løse en opgave i sin egen virksomhed, siger hun.
Undervisere med erhvervserfaring
Efter akademiuddannelsen i salg og markedsføring fik Silvija Jevtic job i marketing. Det var også målet, siger hun og fortæller, at hun under diplomuddannelsen fik øjnene op for en række nye spændende og relevante områder som fx forandringsledelse og projektledelse.
Samtidig nød hun godt af det indblik i andre virksomheder, hun fik gennem gruppearbejdet med sine medstuderende, og underviserne har gjort deres til at gøre de seneste fem års undervisning det hele værd.
- Jeg synes, at det er fedt, at det er lærere, som har haft et langt erhvervsliv og så kan lære fra sig efterfølgende, siger hun.
Ville ønske, at flere kendte muligheden
Silvija Jevtic er glad for, at hun har uddannet sig ved siden af jobbet. 3 gør meget ud af muligheden, og det ville hun ønske, at samfundet som helhed gjorde.
På det seneste er der kommet fokus på tiden efter bacheloren og på at tage en kandidat på deltid, men hele første del af det videregående uddannelsessystem mangler der fokus på, mener hun.
- Der er jo ikke nogen studievejleder, der fortæller dig, at den mulighed er der. Du får slet ikke muligheden for at arbejde fuldtid og læse ved siden af, siger Silvija Jevtic.
Hos 3 bliver muligheden allerede præsenteret på introdagen, og det giver god mening, synes Silvija Jevtic. For netop en virksomhed som hendes har en stor gruppe unge ansatte, som er i målgruppen – ligesom hun selv var for fem år siden.
- Generelt tror jeg, at der ligger en stor opgave i at kommunikere, at den her mulighed findes. Eller at uddannelsesstederne har nogle gode aftaler med store virksomheder, som har en masse unge ansatte, ligesom 3 for eksempel, siger hun.
Læs mere
Bliv klogere på de uddannelser, Silvija Jevtic har taget på Cphbusiness her: