Markedsføringsøkonom med international karriere
For 25-årige Tarek Slimani gik vejen til en international karriere gennem nysgerrighed og en lyst til at stikke ud.
Efter at have færdiggjort sin uddannelse som markedsføringsøkonom på Cphbusiness hoppede Tarek Slimani på et fly og satte kursen mod Portugal. Her arbejder han i dag som content marketer i den danske virksomhed Samlino.dk, der har deres markedsføringsafdeling i Lissabon. Efter kort tid i jobbet er han ikke i tvivl om, at han er havnet på rette hylde.
Klædt på til en international karriere
- Jeg synes, det er rigtig fedt at arbejde hernede. Mine primære arbejdsopgaver består i search engine optimization og content marketing. De daglige opgaver består i at skabe kvalitetsindhold og analyser, som efterfølgende sendes ud til de største medier i Danmark, siger Tarek Slimani, der føler, at uddannelsen til markedsføringsøkonom har givet ham en bred vifte af værktøjer og ikke mindst lysten til at komme ud og bruge dem.
- Jeg tror, at uddannelsen overordnet set har vækket en nysgerrighed i mig for at komme ud at arbejde og prøve tingene af. Man kan ikke lære alt gennem teori, lyder det fra Tarek Slimani, der ikke var i tvivl om, at markedsføringsøkonomuddannelsen var et godt match for ham.
- Jeg har krudt i røven. Jeg har ikke lyst til at sidde i en læsesal og arbejde med ren teori. Så muligheden for at komme til udlandet, muligheden for at komme i praktik og muligheden for at møde nogle ligesindede mennesker var det, jeg gik efter, og det kunne jeg få på Cphbusiness, siger han.
Udlandseventyr var ingen tilfældighed
At det første job skulle findes i udlandet var ifølge Tarek Slimani ingen tilfældighed, for lysten til at rejse og møde nye mennesker har altid været der.
- Jeg elsker at rejse, og hver gang muligheden byder sig, så tager jeg den. Jeg føler, at det var en nogenlunde naturlig rute for mig at søge et job i udlandet, siger Tarek Slimani, der under sit studie bl.a. var et semester på et universitet i Asien.
Egen opskrift på succes
For den rejselystne markedsføringsøkonom handler udlandseventyrene dog om mere end muligheden for at møde nye mennesker. Det handler også om at skille sig ud fra mængden.
- For mig, da jeg studerede, handlede det primært om at skille sig ud fra de mange dygtige studerende, samtidig med at opleve livet uden for Danmark. Jeg har aldrig været typen, der scorede rene 12-taller, men har ligget på et fornuftigt gennemsnit under hele uddannelsen. Vil man virkelig gøre sig gældende og skille sig ud på arbejdsmarkedet, når man er nyuddannet, så er jeg overbevist om, at man bliver nødt til at investere noget tid og energi i at få opbygget en spændende profil, lyder rådet fra Tarek Slimani.
Det er et privilegium både at få mulighed for at komme til udlandet igennem udveksling og praktikophold, lyder det fra Tarek Slimani, og det gør man klogt i at benytte sig af som studerende, mener han.
- Det at komme ud og tilbringe en længere periode i en anden kultur samt at danne sig et netværk uden for Danmark giver, efter min mening, nogle uvurderlige erfaringer og forbindelser, som man kan tage med sig i sin karriere efterfølgende, siger han.
En international fremtid
I fremtiden håber Tarek Slimani på at fortsætte i et internationalt spor sideløbende med, at han udbygger sit netværk og kompetencer.
- Jeg elsker at møde nye mennesker på tværs af kulturer, derfor håber jeg på at fortsætte min karriere i et internationalt miljø – gerne i en startup-virksomhed, for der kan man nemmere få ansvar og avancere i sin stilling. Min plan er at suge så meget viden til mig som muligt i processen, samtidig med at jeg udvider mit internationale netværk. Ultimativt drømmer jeg om at skabe min egen virksomhed på et tidspunkt, lyder fremtidsplanerne.
Læs mere om dine internationale muligheder
Vil du vide mere om dine internationale muligheder på Cphbusiness, bl.a. igennem praktik i udlandet, så læs mere her.