IT-uddannelse åbnede for ny karriere
Frey Clante var ikke engang færdig med sin akademiuddannelse i informationsteknologi, før han startede sin nye karriere som IT-udvikler.
Det er muligt at uddanne sig ved siden af jobbet og begynde en helt ny karriere, hvis man vil arbejde for det. Det gjorde 34-årige Frey Clante, der efter 10 år som lokomotivfører hos DSB per 1. marts 2018 er ansat som IT-udvikler.
- Jeg er meget ydmyg over for opgaven, og jeg ville lyve, hvis jeg sagde, at jeg ikke var en lille smule spændt og havde kriller i maven, siger han.
En gammel drøm
Frey Clante er typen, der ikke kan sidde stille. Han har en lille virksomhed i kælderen, hvor han arbejder med elektronik, og tilbage i barndommen blev familiens computer skilt ad og pillet ved på alle måder.
Uddannelsen som elektronikfagtekniker tog han tidligt, og sideløbende med jobbet som lokomotivfører forsøgte Frey Clante senere at tage en fuldtidsuddannelse på Ingeniørhøjskolen.
Fuldtidsarbejde og fuldtidsstudie var for meget på samme tid, og det var først, da en kollega i DSB fortalte om muligheden for deltidsuddannelse ved siden jobbet, at uddannelse, familieliv med to børn og et fuldtidsarbejde faldt i hak.
- Jeg synes ikke, at jeg havde tid. Det så uoverkommeligt ud, for jeg troede, at det var et fuldtidsstudie, min kollega mente. Men da han gik i dybden, fik jeg at vide, at man kunne tage det på deltid, siger Frey Clante, der ikke fik fred fra kollegaen, før han havde tilmeldt sig akademiuddannelsen i informationsteknologi.
- Og det har jeg ikke fortrudt siden, siger Frey Clante.
Gik hen og blev en jobsamtale
Da DSB i november 2017 søgte en ny udvikler, tog Frey Clante chancen vel vidende, at han nok ikke ville få jobbet på baggrund af en uddannelse, der ikke var færdiggjort. Til gengæld ville en samtale gøre ham klogere på, hvad det krævede at blive kvalificeret til jobbet.
Jobbet fik han ikke, og han blev heller ikke kaldt til samtale. Til gengæld ringede han i forbindelse med afslaget og forklarede baggrunden for sin ansøgning; at blive klogere og mere kvalificeret til næste gang.
Det vakte genlyd hos kvinden i den anden ende af røret, og der blev spurgt ind til erfaring og færdigheder, inden Frey Clante blev inviteret til en uformel samtale.
- Det takkede jeg ja til, og hun sagde, at det ikke var en jobsamtale, siger Frey Clante, der ikke havde opgivet håbet om at nærme sig IT-jobbet.
Det gjorde han ret i, for den efterfølgende samtale blev til netop en jobsamtale efter et stykke tid.
- Og det var jo noget, der kun gjorde, at jeg fik mere blod på tanden, siger Frey Clante, der efter flere samtaler og test endelig kunne se frem til at skulle arbejde med IT som fuldtidsjob fra foråret 2018.
Kræver en aktiv tilgang
Frey Clante har gennem årene samlet en lang række kompetencer gennem selvstudie. Autodidakt kalder han gerne sig selv, men en formel uddannelse er ikke overflødig af den grund, fortæller han.
Dels er der papirerne. Eksamensbeviser, ECTS-point og en officiel titel kan være god at have, og så er der den helt anden side; at lære håndværket.
Én ting er at blive inspireret af at se en professionel programmør arbejde. Noget andet er at få slebet sine egne kanter.
- Når man er mere eller mindre autodidakt, som jeg var, før jeg begyndte på uddannelsen, så har man dårlige vaner. Og hvis man skal ud i en virksomhed, nytter det ikke noget, at de andre skal rydde op efter et rod, du har efterladt dig, siger han.
Frey Clante mener dog ikke, at uddannelsen kan stå alene. Det er vigtigt at interessere sig for sit fag, studere selv, øve selv med projekter og i det hele taget have en aktiv og nysgerrig tilgang.
Hans råd til andre studerende er klart:
- Du skal ville det, og så skal du ikke tro, at bare fordi du tager et fag, så kan du det. Der skal lægges noget arbejde bagved, siger han.
Her kan du læse mere om den IT-uddannelse, som Frey Clante har taget: Akademiuddannelsen i informationsteknologi.