Birgitte Søndergaard Laursen
Studiechef
Cphbusiness Søerne,
Nansensgade 19
København K
Fagligt arbejdsområde på Cphbusiness
Nuværende beskæftigelse:
2014 Studiechef, Cphbusiness
Uddannelsesmæssig og erhvervsfaglig baggrund
Tidligere beskæftigelse:
2012-2013 Sektionsleder, Red Barnet
- Budgetlægning, -koordinering og – opfølgning samt finansiel rapportering til donorer.
- Daglig leder af sektion med 10 medarbejdere
- Udarbejdelse af budgetter samt effektiv finansiel opfølgning og kontrol af alle de midler Red Barnet anvender, herunder rapportering til donorer. Samlet budget godt 360 mio. kr.
- Overordnet budgetkoordinering for hele Red Barnet, herunder kvalitetssikring af budgettering på alle niveauer inklusiv projekter, programmer, sektioner, afdelinger m.v.
- Udvikling og gennemførelse af effektive finansielle rutiner i organisationen, særligt i forhold til programme management, budget og økonomistyring
- Deltagelse i det finansielle samarbejde med Save the Children International og specielt med Save the Children International Programme.
- Personaleledelse og -udvikling
2009-2012 Centerchef, Beskæftigelsesministeriets HR og Personalecenter
Ledelse, proces- og organisationsudvikling, personaleadministration, personalejura, kompetenceudvikling og strategisk udvikling, kommunikation, rådgivning
- Daglig leder af ministeriets fælles HR-og personalecenter med 40 medarbejdere, ministeriet har i alt ca. 2200 medarbejdere
- Udvikling og implementering af organisationen i Centret. Ansvarlig for strategi og implementering
- Udarbejdelse af procesbeskrivelser, arbejdsgange, svømmebaner, snitflader m.m. i f. t. alle de konkrete arbejdsopgaver inden for HR-området
- Centret har ansvar for alle koncernens HR opgaver, herunder bl.a. rekruttering og ansættelse, personaleadministration og -politik, personalesager og rådgivning, kompetence-, organisations- og ledelsesudvikling, lønforhandlinger, tidsregistrering, ferie, fravær, mv.
2007-2009 Sekretariatsleder ved Københavns Universitet
Ledelse, strategisk udvikling, projektledelse, økonomistyring, personaleadministration, IT. kommunikation, rådgivning
- Daglig leder af sekretariatet på Institut for Psykologi med 26 medarbejdere
- Ledelse af instituttets administrative og økonomiske funktioner og personale
- Overordnet budgettering, budgetopfølgning og økonomistyring for 70 mio. kr.
- Ansvarlig for personaleadministration og HR for 400 medarbejdere
- Organisations- og udviklingsopgaver og sparringspartner for instituttets ledelse
- Studieadministration for 1500 studerende
- Overordnet ledelse af IT-funktion og værksted
2004-2007: Sekretariatschef ved CBS
Ledelse, strategisk udvikling, rådgivning, projektledelse, økonomistyring, personaleadministration kommunikation,
- Daglig leder af institutadministration med 17 medarbejdere, betjening af 2 institutter
- Sparringspartner for dekan og to institutledere Personaleledelse og – administration
- HR, organisations- og udviklingsopgaver
- Økonomistyring, herunder eksterne bevillinger
- Gennemførelse af seminarier og konferencer
1996-2004: Administrationschef i Mellemfolkeligt Samvirke (MS).
Med reference til generalsekretæren ansvarlig for følgende områder:
- Budget- og regnskabsstyring for den samlede organisation med et budget på 225 mio. DKK.
- Ansvarlig for HR, personaleudvikling og – administration for MS’ samlede medarbejderstab – ude og hjemme – i alt ca. 450 medarbejdere.
- Ansvarlig for lønadministration og - forhandlinger
- Ansvarlig for MS’ samlede IT i Danmark. Herunder udvikling af Web, intranet og videreudvikling samt konvertering af økonomistyringssystem.
- Ansvarlig for lager, forsendelse, vedligeholdelse, rengøring, reception og kantine
- Daglig personaleledelse af 18 medarbejdere
1991-1996: Bestyrer, Kulturhuset, Kapelvej 44, Nørrebro.
- Ansvarlig for daglig drift af et kulturhus med køkken, café, udlejning, arrangementer med mere.
- Betjening af – og sparring med - bestyrelse og formand
- Daglig personaleledelse af 11 medarbejdere
- Pædagogisk og økonomisk ansvarlig for beskæftigelsesprojekt med 24 deltagere inden for køkkendrift.
- Fundraiser for huset i samme periode, hvor mange eksterne bevillinger kom til, heriblandt Kulturby 96 samt PUF og SATS midler
1989-1990 Underviser, AOF Daghøjskole, Tårnby
1980-1989 Diverse ufaglærte stillinger sideløbende med mine studier
Uddannelse:
- 1989 Mag. Art. kultursociologi, Københavns Universitet.
- 1991 Erhvervsøkonomisk Suppleringsuddannelse, Handelshøjskolen i København
- 2008 Forvaltningshøjskolens diplomuddannelse, Ledelse og Organisation
- 2009 Merkonom i IT administration, Niels Brock Handelsskole
- 2011 Certificeret diplomuddannelse som proceskonsulent
- 1981 Gymnasiale Suppleringskurser i fysik og kemi, Vesterbro Statskursus, København.
- 1979 Nysproglig student, Hasseris Gymnasium, Aalborg. Gnsn.
Strategiske personaleudviklingsopgaver:
- 2012-13 Organisationsudvikling i RB. Omlægning og udvikling af organisationen
- 2011: Driftsledelse og fokuseret LEAN på udvalgte processer i det personaleadministrative center
- 2009: Etablering af nyt fælles personaleadministrationscenter i Beskæftigelsesministeriet. Ansvarlig for udvikling af organisation og arbejdsgange i organisation med 2200 medarbejder og i center med 40 medarbejdere.
- 2007: Udvikling af organisationen og rationalisering af arbejdsgange og rutiner i institutadministrationen på Institut for Psykologi, KU. Sammenlægning af 3 administrative enheder til én.
- 2006: Sammenlægning af 4 institutsekretariater til én fælles institutadministration på CBS. Herunder omlægning af arbejdsgange og opbygning af funktionsbaseret administration. Nedlæggelse af 6 stillinger
- 2000-2003: Organisationsudvikling i MS. Omlægning og udvikling af organisationen, herunder sammenlægning af økonomi- og personaleafdelinger, hvor jeg blev leder af den samlede administrationsafdeling. Efterfølgende yderligere omlægninger og nedskæringer
- 1992-1996 5 års ansættelse i kulturhus på Nørrebro. Jeg var der med til at etablere stedet og til at opbygge organisationen - herunder også administrationen -, som voksede fra at omfatte 3 ansatte til 40.
Økonomistyring:
- Ansvaret for budgetlægning, -koordinering og – opfølgning samt finansiel rapportering til donorer i Red Barnet. Budget godt 360 mio. kr.
- Budget- og regnskabsstyring for MS med et budget på 225 mio. DKK.
- Ansvarlig for årsregnskab og kontakt med revisor
- Ansvarlig i f. t. Rigsrevisionen
- Ansvarlig for lønadministration og - forhandlinger
Sprog:
- Dansk som modersmål
- Engelsk på forhandlingsniveau, mundtligt og skriftligt
- Tysk, mundtlig og skriftligt
- Svensk, mundtlig og skriftligt
IT:
- Daglig burger af Officepakken, Microsoft Dynamics, Business Intelligence, SharePoint, ØS-LDV, IndFak og RejsUd
- Systemejer for Captia, ScanPas, Campus og SLS i Beskæftigelsesministeriet
- Ansvarlig for omlægning af Psykologisk Instituts hjemmeside til nyt CMS
- Ansvarlig for migrering af mailsystem på Psykologisk Institut
- Ansvarlig for Mellemfolkeligt Samvirkes samlede IT
Udlandserfaring:
- 1999-2003 Research i forbindelse med organisationsudvikling i MS’ programlande i Afrika og Asien.
- 2000 & 2002 Regionale møder og lønforhandlinger i Zimbabwe og Tanzania
- 1997-2003 Projektbesøg samt intern controlling af MS’ landekontorer i Afrika og Asien
- 1997-2003 Årligt rejser af 2-4 ugers varighed til Tanzania, Kenya, Zambia, Uganda, Zimbabwe, Nicaragua og Nepal.
Kurser:
- 2012 Save the Childrens International Leadership Development Programme, London
- 2011 Driftsledelse og LEAN, Valcon
- 2011 Proceskonsulentuddannelse, BM
- 2010 Beskæftigelsesministeriets fælles lederuddannelse
- 2008 Konflikthåndtering som udviklingsdynamo, KU
- 2007: Mødeledelse, CBS Learning Lab
- 2006-2007: CBS’ ledelseskursus i coaching med efterfølgende – stadig aktive - netværk.
- 2006-2007: Forandringsledelse, Kursusforløb over 8 arbejdsdage ved konsulent Ole Steen Andersen, Implement
- 2005: Ledelse og styring af komplekse projekter, CBS Learning Lab
- 2002: Udenrigsministeriets Sprogskole. Forhandlingsengelsk på højniveau
Øvrigt:
- 2011 - Bestyrelsesmedlem Den lille Musikskole
- 2013- Medlem af skolebestyrelsen på Brønshøj Lilleskole