

- Bæredygtighed
Bæredygtig adfærd og det digitale produktpas
Hvordan kan virksomheder arbejde med Det Digitale Produktpas og adfærdsdesign for at fremme bæredygtig købsadfærd?
Dette forskningsprojekt undersøger, hvordan virksomheder kan udnytte Det Digitale Produktpas (DPP) og adfærdsdesign for at skabe mere bæredygtige købsvalg blandt danske forbrugere. Målet er at identificere, hvad der skal til for at gøre DPP til en værdifuld ressource for forbrugerne, så det ikke blot bliver et bæredygtighedsinitiativ, men også styrker virksomhedens forretning.
Hvad er Det Digitale Produktpas?
Det Digitale Produktpas (DPP) er en digital identitet for produkter, som er introduceret i EU. Formålet er at sikre gennemsigtighed gennem produktets livscyklus, så forbrugerne kan få indsigt i materialer, energiforbrug og miljøpåvirkning. DPP bidrager til at fremme bæredygtighed ved at gøre vigtige oplysninger tilgængelige.
Projektets formål
Projektet har til formål at lukke videnskløften om anvendelsen af adfærdsdesign og SHIFT Framework i relation til DPP. Ved at integrere disse metoder vil vi adressere en central udfordring: Hvordan virksomheder kan påvirke forbrugeres adfærd og fremme mere bæredygtige købsbeslutninger.
Kontakt projektlederen
