Soft Skills i serviceerhvervene

Projektperiode: 1. januar 2021 - 31. december 2022

Forskning viser, at soft skills i dag bliver prioriteret højt ved rekruttering af nye medarbejdere. Soft skills er defineret som de bløde kompetencer, der ligger ud over dine faglige og uddannelsesmæssige kompetencer. Eksempler kan være kommunikation og samarbejde.

Men der mangler viden om, hvilke konkrete soft skills danske virksomheder lægger vægt på i forbindelse med rekruttering af medarbejdere, som har tæt personlig kontakt med gæster/kunder.

Derfor har Cphbusiness i dette forskningsprojekt identificeret de konkrete soft skills, som ansatte i danske virksomheder, der arbejder med gæste- og kundekontakt, skal have.

Projektets resultater kan hjælpe virksomheder i serviceerhvervene med at ramme plet, når de rekrutterer, og skabe en meningsfuld balance mellem soft skills og hard skills hos danske virksomheder.

Læs om projektets hovedfindings i artiklen her.

At være god til relationsskabelse

Hvilke soft skills skal man have, hvis man vil gøre karriere i hotel-, restaurant- og turismeerhvervene? Det giver projektets afslutningsrapport – blandt andet – svar på.

Download rapporten 'At være god til relationsskabelse'

Online minikursus: Bring dine soft skills i spil, når du søger job

Virksomheder efterspørger medarbejdere med soft skills. Men hvilke soft skills har du, og hvordan får du dem i spil, når du søger job? Det kan du lære i dette online minikursus, som er udviklet af holdet bag forskingsprojektet.

På kurset lærer du

  • Hvad soft skills er
  • Hvordan du identificerer dine egne soft skills
  • Hvordan du bringer dine soft skills i spil i din jobsøgning
  • Hvordan du forbereder dig på jobsamtalen

Kurset varer cirka 15 minutter.

Find kurset her

Kontakt projektlederen