Her er finalisterne til Årets Cphbusinesspraktik 2020/2021

57 tidligere og nuværende studerende har nomineret deres praktikvirksomhed til Årets Cphbusinesspraktik 2020/2021 – og nu er fem finalister blevet udvalgt.

15. april 2021

Finalisterne til Årets Cphbusinesspraktik 2020/2021 er fundet.

I alt har 57 studerende nomineret deres praktikvirksomhed, og et fagpanel bestående af Cphbusiness' praktikvejledere og praktikkoordinatorer har nu skåret feltet ned til fem finalister.

Vinderen af Årets Cphbusinesspraktik kåres tirsdag den 20. april 2021. Finalen holdes online på grund af covid-19.

De fem finalister

Finalisterne til Årets Cphbusinesspraktik 2020/2021 er:

Praktikanterne bliver inddraget og mødt med tillid

Sabrina Bøgelund, som er centerchef for Cphbusiness Studie og Karriere, fremhæver følgende om årets nomineringer:

– Syntesen mellem teori og praksis går som sædvanligt igen i nomineringerne til Årets Cphbusinesspraktik. Og det er rigtigt godt, da det jo netop er vores særkende. Ved dette års kåring af de fem bedste praktikforløb har vi fået et tydeligt indblik i, hvor stor betydning faglig sparring og feedback fra praktikantens kontaktpersoner har for praktikanternes udvikling - både fagligt og personligt, siger hun og fortsætter:

– Praktikanterne bliver mødt med tillid til deres kompetencer og får tidligt ansvar for konkrete opgaver, hvilket er en stærk kilde til læring og styrket faglig selvtillid. Praktikanterne fremhæver den gode stemning på arbejdspladsen og oplevelsen af at blive inddraget og lyttet til som meget værdifuld.

Vinderen af Årets Cphbusinesspraktik er med i konkurrencen om prisen for Årets Erhvervsakademipraktik, hvor alle erhvervsakademiernes vindere dyster mod hinanden. Vinderen af Årets Erhvervsakademipraktik 2020/2021 bliver kåret den 10. maj.

Mød finalisterne

Mød de fem finalister til Årets Cphbusinesspraktik 2020/2021:

  • Kasper Nymark Hildebrand, international handel og markedsføring, Tivoli

    Navn: Kasper Nymark Hildebrand

    Uddannelse: International handel og markedsføring

    Praktikvirksomhed: Tivoli A/S

    I sin nominering af Tivoli A/S til Årets Cphbusinesspraktik skriver Kasper Nymark Hildebrand blandt andet:

    Tivoli har en filosofi om, at praktikanter er på lige fod med alle andre i organisationen, hvilket har betydet, at jeg har fået meget ansvar. Det ansvar har jeg taget til mig, samtidig med at jeg har brugt det til at udvikle mine kompetencer inden for strategi, sociale medier og pressehåndtering.

    Praktikforløbet giver selvtillid og blod på tanden til at omsætte min viden til praksis. Det har givet mig en hel del at være i Tivoli, som, jeg mener, er en af de mest ambitiøse og alsidige virksomheder i Danmark. De tager hånd om deres praktikanter samtidig med, at de er meget opmærksomme på, at man også lærer noget.

    En anderledes og stærk faglighed

    Torben Plank er pressechef i Tivoli A/S og var mentor og praktikantvejleder for Kasper Nymark Hildebrand under praktikforløbet, som varede seks måneder. Han fortæller, at Kasper Nymark Hildebrands havde en profil, som var anderledes end afdelingens typiske praktikanter – og at det hurtigt blev vendt til en styrke.

    – Kasper kom med en stærk faglighed og teoretisk viden indenfor marketing. Han er god til at sælge varen, hvor vi traditionelt er mere historiefortællende i vores afdeling. Men han faldt hurtigt godt ind, var utroligt lærenem og åben og bidrog med mange gode ideer, hvilket gjorde, at han ikke bare selv udviklede sig med stormskridt, men at vi i afdelingen også lærte nye måder at gøre tingene på. Han forstod at gribe chancen under praktikken og fik prøvet rigtigt mange ting af, siger Torben Plank.

    Under praktikken var Kasper Nymark Hildebrand blandt andet ansvarlig for flere Instagram-profiler herunder Tivoli Food Hall, ligesom han var med til at producere indhold til Tivolis interne tv-program Tivoli News.

    – Både på Instagram, Tivoli News og Tivolis Facebookside var Kaspers bidrag en solid succes. Instagram-profilen Tivoli Food Hall fik fx 8 % flere følgere i perioden, hvor han var ansvarlig for den, fortæller Torben Plank.

    Har udviklet sine kompetencer og føler sig knivskarp

    Praktikopholdet blev udvalgt som finalist af Cphbusiness' fagpanel med denne begrundelse:

    Fra dag ét blev Kasper inddraget i de daglige opgaver som en ligeværdig medarbejder. Tivoli A/S sørgede for et veltilrettelagt praktikforløb med passende udfordringer såvel fagligt som personligt for Kasper. Kaspers kontaktperson var især opmærksom på Kaspers læring og studieplan og havde en anerkendende tilgang til Kaspers arbejde.

    Kasper har videreudviklet de kompetencer, han opnåede på skolen og føler sig nu knivskarp i forhold til strategi, SoMe, pressehåndtering og ikke mindst strukturering af egen arbejdsdag.

    Det er derfor i høj grad Tivolis fortjeneste, at Kasper nu kan afslutte sit studie med en tro på sig selv og en real life-oplevelse af samspillet mellem teori og praksis.

  • Caroline Kjær Ramsby, multimediedesigner, Become

    Navn: Caroline Kjær Ramsby

    Uddannelse: Multimediedesigner

    Praktikvirksomhed: Become

    Caroline Kjær Ramsby har nomineret det digitale marketingbureau Become til Årets Cphbusinesspraktik. I nomineringen skriver hun blandt andet:

    Min største opgave i praktikperioden landede på mit bord en måned inde i mit praktikforløb. Opgaven gik ud på at lave et helt nyt site for en stor dansk organisation, som jeg skulle stå for. Helt fra de små byggesten til lanceringsdag i slut marts. Become stolede nok på mine evner og kunnen til, at jeg kunne løse større opgaver. Det er jeg meget glad for og beæret over.

    Det har givet mig en ro og tro på, at jeg kan løse opgaver på et højt niveau. Jeg har igennem hele processen fået meget ros for mit arbejde både fra Become og kunden, som også har hjulpet mig med at give den en ekstra skalle for at manifestere, at jeg kan finde ud af det her.

    Tog ansvar og leverede høj kvalitet

    Under praktikken var Michael Rude Cortzen mentor og praktikantvejleder for Caroline Kjær Ramsby. Han er marketingkoordinator i Become og var imponeret over, hvad Caroline Kjær Ramsby bidrog med i praktikperioden.

    – Caroline turde at tage ansvar og kom fra begyndelsen med en række gode faglige input. Hun havde styr på HTML5 og CSS3 samt hele brugeroplevelsesdelen, og det betød, at hun hurtigt kunne løse en lang række opgaver, siger han og fortsætter:

    – Det var meget imponerende, at hun allerede på det her stadie kunne tage så meget ansvar – og kvaliteten af hendes arbejde var utroligt højt, siger Michael Rude Cortzen, som gerne havde set Caroline Kjær Ramsby blive hos Become lidt længere.

    – Vi havde en drøm om, at Caroline fortsatte hos os efter praktikken, for vi var overbeviste om, at hun er klar til at gå direkte ind i en fast stilling. Men hun havde allerede besluttet sig for at læse videre efterfølgende. Så vi er bare virkeligt taknemmelige for alt det, hun allerede har bidraget med, fortæller han.

    Er blevet betragtet som en ligeværdig specialist

    Praktikopholdet blev udvalgt af Cphbusiness' fagpanel med følgende begrundelse:

    Caroline har oplevet at blive betragtet som en ligeværdig specialist gennem hele praktikforløbet. En måned inde i forløbet blev hun tildelt en stor opgave for Dansk Industri, som hun fik ansvaret for. Hun oplevede, at ansvaret, tilliden og troen på, at hun kunne, udviklede hende meget, og hun fik selv ro og tro på egne evner. Caroline har lært meget af projektet med Dansk Industri, fordi hun ikke tidligere har haft den direkte kundekontakt. Hun har inddraget sin viden og kompetencer fra studiet.

    Caroline har oplevet, at hendes kontaktperson i virksomheden og hendes kontorchef har spillet en stor rolle i hendes faglige og personlige udvikling, og italesætter, at der er en god stemning på arbejdspladsen. Hun vil anbefale Become som praktiksted og som arbejdsplads og håber, at hun måske kan vende tilbage efter afsluttet uddannelse.

  • Katalin Forgacs, Service, Hospitality and Tourism Management, d’angleterre

    Navn: Katalin Forgacs

    Uddannelse: Service, Hospitality and Tourism Management

    Praktikvirksomhed: Hotel d'Angleterre

    Mit forløb på Hotel d'Angleterre er uvurderligt, og jeg er meget stolt af at have været en del af et luksuriøst servicemiljø, hvor fokus hver dag er på at opnå gode resultater og skabe uforglemmelige oplevelser for gæsterne. Jeg er overbevist om, at praktikopholdet vil gavne mine studier på grund af mine nye færdigheder og det brede indblik, jeg fik i de nyeste branchetendenser. Jeg er ikke i tvivl om, at det kan blive en fremragende start på min karriere.

    Lige fra begyndelsen fik jeg mulighed for få et omfattende indblik i hotellets drift. Kommunikationen mellem mig og kollegerne var god, og jeg følte en empatisk forståelse for mine spørgsmål og de ideer, jeg kom med. Praktikopholdet gav mig værdifuld indsigt i service- og oplevelsesbranchen, og samtidig fik jeg god forretningsforståelse.

    Sådan skriver Katalin Forgacs blandt andet i sin nominering af Hotel d’Angleterre som årets Cphbusinesspraktik.

    Gode kompetencer og nem at arbejde sammen med

    Head of Finance hos Hotel d’Angleterre, Agnese Alukica, var begejstret for at have Katalin Forgacs i praktik i virksomheden.

    – Katalin havde en bred vifte af kompetencer, og vi satte stor pris på hendes åbne personlighed, som gjorde samarbejdet med hende nemt og positivt. Hun klarede opgaverne med høj professionalisme og dedikation og var rigtigt god til at stille spørgsmål og vise interesse for hotel- og restaurationsbranchen, siger Agnese Alukica og fortsætter:

    – Jeg er meget taknemmelig og glad for at have haft Katalin som praktikant hos os. Hun var en stor hjælp i de tre måneder, som praktikken varede.

    Et fremragende springbræt til den videre karriere

    Praktikopholdet blev udvalgt af Cphbusiness' fagpanel med denne begrundelse:

    Som praktikant ved Hotel d’ Angleterre blev Katalin fra første dag tildelt stort ansvar, i det hun fik til opgave at arbejde med de daglige indtægtsrapporter og dermed meget sensitive virksomhedsoplysninger. Hun oplevede at føle sig meget velkommen lige fra starten, da der var arrangeret et professionelt onboardingforløb virtuelt med hotellets egen app. Under hele praktikken lærte Katalin af meget imødekommende, hjælpsomme og engagerede kolleger.

    Praktikken gav Katalin mulighed for at udvikle sine kompetencer og kendskab til driften af et hotel, og hun var især i stand til at bringe sine faglige kompetencer inden for økonomi og trend-forecasting i spil, da hotellet også har måttet tilpasse sig Covid-19.

    At arbejde på et professionelt, luksushotel med høje standarder har givet Katalin et fremragende springbræt til sin videre karriere i hotelindustrien.

  • Sigga Pedersen, handelsøkonom, Upodi

    Navn: Sigga Pedersen

    Uddannelse: Handelsøkonom

    Praktikvirksomhed: Upodi

    Sigga Pederen er siden sit praktikforløb blevet fastansat som Sales Development Representative Upodi, hvor hun var i praktik i otte måneder. I sin nominering af Upodi som Årets Cphbusinesspraktik skriver hun blandt andet:

    Jeg er under praktikken blevet bedre til at sige fra, være stærk i min holdning og fremtoning og indse, at jeg virkeligt har fået en kæmpe viden inden for mit fag. Jeg er blevet opmuntret til konstant at udvikle mig både fagligt og personligt, og jeg har altid fået rigtigt god ros og konstruktiv feedback.

    Allerede fra min ansøgning var sendt, var Upodi en vanvittigt god virksomhed. De gav hurtig feedback, og jeg var til en virkeligt behagelig jobsamtale, hvor jeg følte mig enormt tryg i et miljø med en vaskeægte interesse for mig, og hvad jeg kunne bringe til bordet. Da jeg blev ansat, satte min chef meget tid af til at få mig onboardet, og det fik mig til at føle, at de virkeligt gerne ville lægge tid i at lære mig op og give mig en god praktikperiode.

    Var nysgerrig og villig til at lære

    Upodi hjælper virksomheder med abonnementsstyring. Tobias Dalby Binau er Senior Sales Executive i virksomheden, og han var Sigga Pedersens daglige leder under praktikken, hvor han særligt var imponeret over hendes vilje til at lære.

    – I Upodi arbejder vi med ret avancerede software- og IT-systemer, men Sigga gik fra begyndelsen til opgaven med stor nysgerrighed og vilje til at lære, siger han og forsætter:

    – Sigga havde en helt naturlig interesse i at tale med mennesker og forstå de problematikker, vi arbejder med. Det er et kvalitetsstempel i sig selv ikke at give op, før man forstår ting. Og så havde hun en faglig ballast fra Cphbusiness, som gjorde, at hun kunne gå ind og interagere og analysere forskellige situationer, siger Tobias Dalby Binau, som mener, at den succesfulde praktik i høj grad kan tilskrives Sigga Hagen Pedersen selv.

    – Vi har gjort vores bedste for at lave det bedste praktikophold og været bevidste om vores ansvar som praktiksted. Men til syvende og sidst er det Siggas fortjeneste, at hun har haft et så godt praktikophold, siger han.

    Har følt sig værdsat og respekteret

    Praktikopholdet blev udvalgt af Cphbusiness' fagpanel med følgende begrundelse:

    Fra dag ét har Sigga følt sig værdsat og respekteret hos Upodi. Sigga har fået ansvar og tildelt spændende opgaver, som har givet hende en masse selvtillid og læring. Der har gennem forløbet været god feedback og sparring på de enkelte opgaver. Sigga er blevet taget godt imod, og der var et godt onbordingprogram. Der blev skabt et trygt miljø for Sigga, og der blev i det hele taget afsat god tid til praktikanten.

    Sigga har haft mulighed for at påvirke i hvilken retning, hun har ønsket at udvikle sig. Hun har konstant udviklet sig fagligt og personligt, og hendes chef har aldrig været bleg for at undervise og hjælpe i forløbet samt give konstruktiv feedback.

    Sigga er gennem praktikforløbet blevet en god sælger og har fået en masse viden med i bagagen. Der har været en oprigtig interesse for praktikanten, som både bliver set og hørt. Sigga har fået nogle rigtigt gode arbejdsopgaver, som der lige så stille er blevet bygget på. Derfor er hun nu i stand til at varetage komplekse købsprocesser og lukke aftaler med større virksomheder. Sigga er derudover blevet ansat på fuld tid i Upodi efter endt praktikperiode.

  • Marcus Brown, finansøkonom, Kereby ApS

    Navn: Marcus Brown

    Uddannelse: Finansøkonom

    Praktikvirksomhed: Kereby ApS

    Fra første dag har jeg følt mig velkommen hos Kereby ApS. Alt var klart til, at jeg skulle starte. Både PC og mobil var sat op og lige til at gå til, og der var sat tid af til at lære de andre fra afdelingen at kende. I løbet af den første uge havde jeg en klar fornemmelse af, at hele huset vidste, hvem jeg var og hilste på mig, når jeg kom rundt i huset. Men det, der især har gjort et stort indtryk på mig, er, at jeg fra start er blevet mødt som ligestillet med alle andre medarbejdere.

    Den varme velkomst fra hele huset, samarbejdet med kollegaerne, de løbende evalueringer med min leder og den støtte, Kereby har givet, har gjort, at jeg ikke bare har følt mig som en praktikant, men som en ressource, der kunne videreudvikles.

    Sådan lyder nogle af ordene i Marcus Browns nominering af ejendomsadministrationsselskabet Kereby ApS til Årets Cphbusinesspraktik.

    Havde en god tilgang til arbejdet

    Henrik Christiansen, administrationschef i Kereby ApS, var Marcus Browns praktikvejleder, og han var også særdeles godt tilfreds med praktikperioden.

    – Vi kunne rigtigt godt lide Marcus’ tilgang til arbejdet. Han kendte ikke så meget til ejendomsbranchen i forvejen, men han var god til at sætte sig ind i tingene og lære vores processer at kende, siger han og fortsætter:

    – Marcus’ interesse for omverdenen og for økonomi kom os rigtigt meget til gode i de måneder, han var her i praktik, og blandt andet derfor har vi ansat ham i en fast stilling efterfølgende, fortæller Henrik Christiansen.

    Har udviklet sig både fagligt og personligt

    Cphbusiness' fagpanel havde denne begrundelse, da de udvalgte praktikopholdet:

    Allerede inden praktikstart inddrog Kereby Marcus i en dialog omkring indholdet i praktikforløbet, hvilket gav ham indflydelse og medansvar for udbyttet. Under praktikopholdet har Marcus løbende haft statusmøder med sin leder, hvor de har evalueret og efterfølgende udvidet kompleksiteten i opgaverne, efterhånden som Marcus har udviklet sig. Dermed har han haft optimale forudsætninger for at udvikle sig fagligt.

    Under praktikforløbet skete der store ændringer i Marcus’ privatliv. Det blev håndteret eksemplarisk og menneskeligt af Kereby.

    Kereby har i praktikforløbet udvist professionel ledelse af og omsorg for praktikanten. De har derved sikret, at Marcus har udviklet sig både fagligt og personligt. De har vist ham, at der i erhvervslivet kan være plads til både faglige høje ambitioner og til et godt privatliv.