Tidligere inkubator-virksomhed vinder iværksætterpris

Statum, der har været en del af iværksætterfællesskabet Inkubatoren på Cphbusiness, har vundet iværksætterkonkurrencen Berlingske Business Boost.

30. januar 2018

Rekrutteringsplatformen Statum er blevet kåret til en af de 10 vindere af iværksætterkonkurrencen Berlingske Business Boost 2017, som avisen Berlingske står for.

- Vi blev superglade flere gange i processen, fordi vi blev ved med at gå videre. Det hele kulminerede, da vi rent faktisk gik hen og vandt, siger Alexander Kragh, der er chief marketing officer hos Statum og en af stifterne af rekrutteringsplatformen.

Pitch foran Strunge, Thorborg og Stadil

Platformen er blevet udviklet i iværksætterfællesskabet Inkubatoren på Cphbusiness, og den har været igennem en lang proces, før den kunne lade sig kåre som vinder af iværksætterprisen.

- Først sendte vi en 60 sekunder lang videopitch ind. Ud af de 300, der havde sendt ind, blev der valgt 30, som skulle lave en elevatorpitch for Morten Strunge. Derefter blev der valgt 15, som skulle pitche for det endelige panel, som blandt andre bestod af Martin Thorborg og Christian Stadil, fortæller Alexander Kragh, der er uddannet markedsføringsøkonom fra Cphbusiness.

Prisen giver Statum mulighed for sparring og rådgivning, og Berlingske Business sætter fokus på platformen. Læs den første artikel om Statum på business.dk her: Egne frustrationer blev til rekrutteringsplatformen Statum.

Kommer i kontakt med nye mennesker

Statum er en relativt ny rekrutteringsplatform. Platformen gik online i januar 2017, og i dag består Statum af blandt andre dimittender og praktikanter fra Cphbusiness.

- For et år siden ansatte vi vores første medarbejder på deltid, og der arbejdede stifterne ikke engang på fuldtid. Nu er vi et team på 12 personer, der alle tror på, at vi kan skabe mere arbejdsglæde gennem et bedre match mellem arbejdsgiver og medarbejder. Så det går bestemt den rigtige vej, og 2018 bliver et rigtigt spændende og afgørende år for os, siger Alexander Kragh.

Derfor betyder titlen som vinder af Berlingske Business Boost også meget for Statum.

- Det er fedt at få lov til at pitche for anerkendte iværksættere og ikke mindst at vide, at de ser potentiale i vores idé. Det - og Berlingskes store læsertal - gør, at vi når ud til en masse potentielle kunder, samarbejdspartnere og andre interessante mennesker, der får øjnene op for vores lille startup, fortæller Alexander Kragh.

- Det hjælper os med at komme i kontakt med nye mennesker og ikke mindst gøre potentielle kunder opmærksomme på, at vi findes. Derudover har vi vundet sparring og rådgivning fra de virksomheder, der sponsorerede Business Boost, så vi håber på at blive endnu klogere på at drive en forretning, siger han.


Chief marketing officer Alexander Kragh fra Statum i Inkubatoren på Cphbusiness.

Til studerende - fire gode grunde til at starte en virksomhed

Her er Alexander Kraghs fire gode grunde til, at du skal starte en virksomhed, mens du studerer:

  • Du har mere fritid, end når du kommer ud på arbejdsmarkedet
  • Du har økonomisk sikkerhed i kraft af SU
  • Du har mange muligheder for at modtage vejledning og støtte fra både det offentlige og private, da der er stor opmærksomhed på iværksætteri
  • Du er vant til at leve for næsten ingen penge

- Hvis eventyret går galt, har du fået værdifuld erhvervserfaring, der gør, at du nemmere kan få et job efter din uddannelse. Men uanset om du vil starte din egen virksomhed eller ej, vil jeg anbefale, at du tager dit første job i et startup, siger Alexander Kragh.

- Du lærer meget mere i en ung og agil virksomhed end hos en stor virksomhed med faste procedurer. Du får ansvar, og du får lov til at lege med ting, som store virksomheder ikke vil lade dig komme i nærheden af de første par år. Du kan lærer enormt meget ved at være med til at få en virksomhed på benene, fortæller han.

Mere om Statum og markedsføringsøkonom

Læs mere om Statum i tidligere artikler fra cphbusiness.dk her:

Se mere om markedsføringsøkonomuddannelsen på cphbusiness.dk her: Markedsføringsøkonom.

Fakta: Berlingske Business Boost

Knap 300 iværksættere har meldt sig til Berlingskes iværksætterkonkurrence Berlingske Business Boost.

Danish Business Angles har udvalgt de 30 iværksættere, som har det største potentiale ud fra en række kriterier - som innovationshøjde, hvor udviklet idéen er, teamet og indtjeningspotentiale.

De 30 iværksættere har fået en invitation til at deltage i et elevatorpitch, hvor de fik 60 sekunder til at præsentere deres idé for serieiværksætter og Mofibo-stifter Morten Strunge.

15 er valgt til finalen, hvor de hver får 15 minutter til at præsentere deres idé for Berlingske Business Boosts dommerpanel og svare på spørgsmål.

10 idéer bliver valgt som vindere og får mulighed for et boost over et halvt år i form af sparring og rådgivning.

Kilde: Berlingske Business