AI: Etik og metode i kommunikationsprofessionen

Projektperiode: 1. februar 2024 - 31. januar 2025.

Kommunikatører, videnarbejdere og formidlere anvender i stigende grad AI som værktøj i deres arbejdsopgaver.

I arbejdet med AI savnes dog ofte de mellemregninger og refleksioner, der bør ligge til grund for at implementere AI i kommunikation og videnarbejde. Det drejer sig fx om indsigt i og metode til at håndtere forskellige former for data, viden og intelligens, som skabes gennem AI, og indsigt i menneskers interaktion med AI i forskellige formater (fx chatbots).

Med udgangspunkt i etik, medieringsteori og videnanalyse udvikler forksningsprojektet metoder til at implementere og skabe værdi med især GPT-orienteret AI i professioner knyttet til kommunikation, formidling og videnarbejde.

Projektet kigger blandt andet på:

  • Algoritmeaudit
  • AI literacy
  • AI-etik
  • Balancering mellem menneske (filtre) og maskine i informationsarbejde

Ny viden og metoder

Formålet med forskningsprojektet er at identificere og beskrive metoder, som kommunikationsprofessionelle og virksomheder kan bruge til at implementere AI på en etisk måde, der gavner både de kommunikationsprofessionelle og erhvervslivet som helhed.

English version

Kontakt projektlederen