Marketingchef Louise fra Jeudan tror på anerkendende ledelse: Lyt til medarbejderne

Anerkendende ledelse med fokus på aktiv lytning og tillid er det rigtige for Louise Bie, der er marketingchef for Jeudans subbrands. Det har hendes akademiuddannelse i ledelse sat en streg under.

29. juni 2023

– Jeg har lært, at aktiv lytning, psykologisk tryghed og fokus på relationer og tillid virker. Og jeg kan fornemme, at mine medarbejdere sætter pris på den tilgang.

Ordene kommer fra Louise Bie, der er marketingchef hos Jeudan, Danmarks største børsnoterede ejendoms- og servicevirksomhed. Hun dimitterede for nylig fra akademiuddannelsen i ledelse på Cphbusiness.

Hos Jeudan har Louise Bie ansvaret for virksomhedens subbrands TorvehallerneKBH, RingStedet Shoppingcenter, Ofelia Plads og Jeudan Parkering, og hun er leder for tre fuldtidsmedarbejdere og en studentermedhjælper.

De seneste tre år har hun taget akademiuddannelsen i ledelse sideløbende med jobbet, og hun bruger særligt elementer fra forandringsledelse, coaching og konflikthåndtering og motivationsteorier i sin daglige ledelse.

– Uddannelsen har bekræftet mig i, hvor vigtigt det er, at jeg har tillid til mine medarbejdere. At jeg bruger en coachende og anerkendende tilgang til at gøre dem stærkere og få dem til at tro på sig selv, siger hun og fortsætter:

– Jeg skal give bolden videre til medarbejderne, for de kan sagtens selv. Og for at kunne levere et godt produkt er det essentielt, at de trives.

Jeg bruger aktiv lytning for at høre, hvad medarbejderne har at sige. For de har masser af viden og erfaring, der er guld værd for virksomheden, og det handler om at lade dem komme til orde.
Louise Bie
Louise Bie
Marketingchef
Jeudan

Fra kollega til leder

36-årige Louise Bie blev ansat hos Jeudan for cirka seks år siden som marketingkonsulent med ansvar for TorvehallerneKBH.

Efterfølgende fik hun ansvaret for flere af Jeudans subbrands, og fokus ændrede sig fra marketing til både marketing og ledelse. Som en del af overgangen fra kollega til leder tilbød Jeudan hende en lederuddannelse.

Louise Bie kunne godt se et behov for flere værktøjer til at håndtere den nye ledelsesopgave og sagde ja tak til tilbuddet.

– Jeg har altid været glad for udfordringer, selvudvikling og at bygge på mine kompetencer. Så det ville jeg rigtigt gerne, og jeg kunne ikke vente med at komme i gang, fortæller hun.

Interne relationer er guld værd

På akademiuddannelsen i ledelse blev Louise Bie en del af et hold med cirka 15 kolleger fra Jeudan, og det har givet hende stor værdi at få et netværk internt i virksomheden.

– Mit team skiller sig ud i Jeudan, fordi vi sidder med subbrands, så det har gavnet mig meget at netværke med andre ledere på kryds og tværs, som jeg ellers kun møder i kaffebaren eller til frokost. De relationer er guld værd for mig, siger hun.

I løbet af uddannelsen har lederne fra Jeudan oprettet interne erfagrupper i virksomheden og opbygget en gensidig fortrolighed, fortæller hun.

– Vi tager ofte fat i hinanden, næsten på daglig basis, og jeg er taknemmelig for, at Jeudan tilbyder den her mulighed. Det gør en stor forskel for os ledere og hjælper i vores ledelsessparring, at vi nu har et fælles sprog.


Læs mere om akademiuddannelsen i ledelse på cphbusiness.dk her: Akademiuddannelsen i ledelse


Lytter aktivt til medarbejderne

Louise Bie har gennemført fagene ledelse i praksis, organisation og arbejdspsykologi, det strategiske lederskab, forandringsledelse og coaching og konflikthåndtering i løbet af de tre år på akademiuddannelsen i ledelse.

Og hun fremhæver anerkendende ledelse, der indgår i flere af fagene.

– Den anerkendende tilgang er rigtigt god for mig i forhold til at fokusere på styrkerne, både hos mig selv og hos medarbejderne, og bygge videre på dem. Mine medarbejdere er rigtigt glade for at blive inddraget, hørt og spurgt til, siger hun og fortsætter:

– Jeg bruger aktiv lytning for at høre, hvad medarbejderne har at sige. For de har masser af viden og erfaring, der er guld værd for virksomheden, og det handler om at lade dem komme til orde.

Hviler mere i lederrollen

Louise Bies forventninger til akademiuddannelsen i ledelse var store, inden hun gik i gang, men de forventninger har uddannelsen overgået.

– Det har været hårdt, fordi man samtidig skal passe et fuldtidsjob, men det har været det hele værd og giver stor værdi, siger hun.

De nye ledelsesværktøjer fra uddannelsen påvirker hendes ledelsesstil, og hun bruger dem hver dag i jobbet som marketingchef. Både bevidst og ubevidst.

– Jeg har fået en masse værktøjer til min ledelsesgerning, der nu sidder på rygraden. Mange af dem bruger jeg ubevidst og tænker bagefter: ”Nå, det giver god mening, for det passer med den og den teori”, siger Louise Bie.

Hun overvejer nu, om hun skal tage en diplomuddannelse i ledelse og bygge oven på akademiuddannelsen i ledelse, der har gjort, at hun har fået mere tillid til sig selv og hviler mere i lederrollen.

– Selvom jeg har fået alle de her værktøjer, er det umuligt at forudsige, hvordan en ny dag forløber, og man kan ikke putte alt ind i teorier og bokse. Så det er vigtigt at hvile i ledergerningen og i, at jeg skal træffe beslutninger hver eneste dag. Og nogle gange træffer jeg de forkerte, og det er også okay, siger hun.


Læs mere om Cphbusiness' efter- og videreuddannelser inden for ledelse her:


Louise Bies lederuddannelse


Fag og opgaver på Louise Bies akademiuddannelse i ledelse:

  • Ledelse i praksis
    Ledelse og motivation i en ny virkelighed: Hvordan kan jeg som leder højne trivslen og motivationen i afdelingen i en ny og foranderlig virkelighed?

  • Organisation og arbejdspsykologi
    Social kapital i en foranderlig virkelighed: Hvordan påvirker forandringerne den sociale kapital – og hvordan kan jeg som leder håndtere forandringsprocessen?

  • Det strategiske lederskab
    Strategiske initiativer i TorvehallerneKBH: Hvilke strategiske initiativer understøtter en langsigtet strategi for TorvehallerneKBH?

  • Forandringsledelse
    Forandringsledelse og fair proces: Hvordan kan jeg som leder medvirke til, at forandringen lykkes? Hvilken modstand mod forandringen kan der blive – og hvordan imødekommer jeg den?

  • Coaching og konflikthåndtering
    Bedst til medarbejdere? Hvordan kan jeg som leder håndtere konflikten samt skabe en vinde-vinde-situation for mit team og Jeudans ledelse? Hvilken konfliktstil har jeg, og hvilken er den mest optimale i forhold til den konkrete konflikt?

  • Afgangsprojekt
    Bedst til ledere? Hvordan kan jeg som leder medvirke til at vedligeholde og fremme trivslen, motivationen og engagementet blandt Jeudans ledere?