Virtuelle assistenter

Projektperiode: 1. januar 2024 - 30. juni 2025.

I 2023 skyllede nye generative AI-værktøjer ind over os med OpenAI's ChatGPT i spidsen. Det satte skub i samtalen om, hvordan kunstig intelligens vil påvirke forskellige erhverv, og blev startskuddet til Cphbusiness' forskningsprojekt "Virtuelle assistenter".

I projektet undersøger lektor Just Kjærgård Pedersen og lektor Per Bergfors, hvordan generativ kunstig intelligens kan gøres til en del af en læringsproces – særligt med fokus på chatbotter, som kan svare på spørgsmål på baggrund af et udvalgt pensum og dermed fungere som en AI-baseret virtuel assistent for en underviser.

Chatbotten Sokrates hjælper e-handelsstuderende

Just Kjærgård Pedersen og Per Bergfors udviklede den første chatbot Sokrates til brug på professionsbacheloruddannelsen i e-handel, og de studerende blev introduceret til den i efteråret 2023.

Chatbotten blev udviklet i samarbejde med den Boston-baserede startupvirksomhed CustomGPT.ai, som har skabt et værktøj, der gør det muligt at designe sin egen chatbot med afsæt i et udvalgt tekstmateriale og ChatGPT's sprogmodeller.

Sokrates er ved hjælp af værktøjet blevet fodret med pensum fra e-handelsuddannelsen, hvilket gør, at de studerende kan få svar på deres spørgsmål til pensum når som helst og hvor som helst.

E-handelsundervisere fra flere af landets andre erhvervsakademier bruger også chatbotten Sokrates i deres undervisning.


Er du nysgerrig på, hvordan du udvikler en virtuel assistent med dit eget undervisningsmateriale? Kontakt lektor Per Bergfors på pgb@cphbusiness.dk.


Metoden bag

Projektet kombinerer kvalitative og kvantitative forskningsmetoder, hvilket giver mulighed for at indsamle dybdegående data og sikre en bred forståelse af, hvordan virtuelle assistenter kan integreres i læringsoplevelsen.

Holdet bag forskningen vil blandt andet:

  • Gennemføre semistrukturerede interviews og/eller fokusgrupper med studerende og undervisere for at få indsigt i deres oplevelser og holdninger til brugen af virtuelle assistenter i undervisningen.
  • Anvende spørgeskemaer for at indsamle kvantitative data om studerendes engagement og tilfredshed med læringsprocessen.
  • Indsamle data fra de virtuelle assistenter selv, herunder logfiler og interaktionshistorik, for at analysere brugsmønstre og interaktionstyper.
  • Behandle og analysere de indsamlede data ved hjælp af forskellige teknikker, herunder via AI-værktøjer i bred forstand.

Læs mere om projektets metode på Eaviden.dk.

Workshops og promptguides

Per Bergfors og Just Kjærgård Pedersen holder som et led i forskningsprojektet workshops for blandt andre undervisere på Cphbusiness om, hvordan de kan udvikle deres egne chatbots. Flere undervisere har udviklet chatbots, som bruges i undervisningen, og deres erfaringer indgår også i forskningsprojektets datamateriale.

Just Kjærgård Pedersen er desuden dykket ned i begrebet Prompt Engineering og har skrevet guiden "At prompte", som bliver delt ud på workshops og til de studerende.

Find og download "At prompte" her.

Skaber viden og forståelse for potentialerne

Projektet skal skabe en forbedret forståelse af, hvordan virtuelle assistenter kan berige læringsprocessen og øge studieengagementet samt give en dybere indsigt i de pædagogiske og teknologiske udfordringer og muligheder, som følger med integrationen af AI-teknologi i undervisningen.

Projektet bidrager til den bredere diskussion om fremtidens uddannelseslandskab og den rolle, som teknologi spiller i det.

Projektets viden skaber desuden værdi for virksomheder og brancheforeninger, som har interne læringsprocesser, hvor generativ kunstig intelligens potentielt kan implementeres.

Kontakt projektlederne