Oplevelsesøkonomisk forretningsudvikling

Projektperiode: 1. august 2023 - 30. juni 2024.

I Danmark er der stigende fokus på potentialerne i oplevelsesøkonomien, og dagens kunder efterspørger i højere grad unikke oplevelser og alternativer til det almene.

Men mange små og mellemstore virksomheder har fortsat ikke opdaget potentialet i at anvende oplevelsesøkonomi til at udvikle forretningen, og de arbejder derfor heller ikke strategisk med det.

I forskningsprojektet undersøger vi derfor, hvordan SMV'er kan skabe vækst gennem oplevelsesøkonomisk forretningsudvikling. Fokus er særligt på, hvordan virksomheder kan skabe oplevelser, som er unikke og personlige, hvor kunden/gæsten selv spiller en aktiv rolle i selve mødet med virksomheden og dermed i oplevelsesudviklingen.

Sådan gør vi

Projektet har et kvalitativt undersøgelsesdesign og indsamler forskellige kvalitative data undervejs. Studerende på både uddannelserne service- og oplevelsesøkonom og handelsøkonom inddrages i projektets indledende fase med henblik på at etablere en grundlæggende forståelse af, hvad personlige og mindeværdige oplevelser har af karakteristika.

Senere vil der blive foretaget kvalitative interviews i SMV'er, som arbejder med oplevelsesøkonomisk forretningsudvikling. Disse virksomheder vælges ud fra, hvilket udviklingselement de særligt har fokus på i deres arbejde med at skabe unikke og personlige oplevelser.

Output

På baggrund af dataindsamlingen præsenteres en række best practice cases, som hver belyser forskellige vinkler af oplevelsesøkonomisk forretningsudvikling. Målet er at beskrive, hvordan SMV'er på forskellig vis kan arbejde med oplevelsesudvikling.

Derudover er målet, at der skal laves workshops for de virksomheder, som har været involveret i projektet, samt brancheorganisationer inden for oplevelsesområdet, med fokus på relevante temaer i projektet.

Kontakt projektlederen
Lektor
+45 3615 4760